Pätevyysvaatimuksena vaativin tehtäviin tohtorin tutkinto
Suomessa on panostettu tutkijakoulutukseen.
Tohtoritutkintoon koulutettavia oli vuonna 2019 yli 17 000 henkilöä ja
tohtoreita valmistui vuonna 2018 lähes 1800. Ulkomaalaisia heistä oli 447 eli
noin 25 %. Volyymitavoitteet (1500 tohtoria/vuosi) on reippaasti ylitetty mutta
työelämään siirtymisessä ei ole onnistuttu. Syitä on monia. Samalla kun
tutkijankoulutusta lisättiin, poliitikot alensivat ilmeisesti poliittisten
virkanimitysten helpottamiseksi korkeampien virkojen pätevyysvaatimuksia
luopumalla tohtoritutkintovaatimuksesta. Julkisiin korkeatasoisiin virkoihin
tulisi palauttaa vaatimus tohtoritutkinnosta.
Myös kunnallisella tasolla tohtoritutkinnon tulisi olla
meriitti eikä haitta. Yritysmaailmassa Suomessa ei tohtorin tutkintoa arvosteta
samalla tavalla kuin maailman johtavissa teollisuusmaissa. Yliopistoilla on oma
analysoinnin paikka tutkijankoulutuksen sisällöllisessä suuntaamisessa
vastaamaan työelämän tulevia tarpeita.
Eri innovaatiostrategioissa on puhuttu tutkimustiedon ja
tutkijakoulutuksen saaneiden siirtymisestä yritysmaailmaan. Työelämään
siirtymiseen on kuitenkin kiinnitetty vähän huomiota ja osaamispotentiaalista
vain osa hyödynnetään. Yhteiskunnassa ei ole ymmärretty tutkijakoulutuksen
merkitystä. Tohtorintutkinnon suorittaneita pidetään valitettavan usein liian
teoreettisina ja korkeamman koulutuksen arvoa vähätellään.
Vaikka vuosittain investoimme huomattavia summia (150
milj. euroa) tohtorikoulutukseen, Suomen Akatemia on silti joutunut toteamaan,
että tohtorit ovat vain pienessä roolissa yksityissektorin tutkimus- ja
kehityshankkeissa. Tohtorien osuus yksityissektorien t&k-hankkeissa on
viime vuosina kasvanut, mutta siitä huolimatta vain 6% yksityissektorin
tutkimushenkilöstöstä on tohtoreita. Vastaavasti vain 8% tohtoreista on töissä
yksityissektorilla. Tohtoreita on siis hyvin vähän tutkimus- ja kehitystöissä
Suomessa. Naapurimaissamme tilanne on sen sijaan toinen. Esimerkiksi Ruotsissa
lähes 20% tohtorikoulutettavista on töissä yksityissektorilla ja saa näin
rahoitettua tohtoriopintoihinsa. Tällaisissa tapauksissa tohtorikoulutettavat
ovat töissä yrityksessä ja tekevät samaan aikaan tohtoriopintoja yliopistossa.
Tästä johtuen Ruotsissa lähes 90% tekniikan ja teknologian alan tohtoreista on
työmarkkinoilla.
Osa tutkijaksi koulutetuista on työtehtävissä, jotka eivät
vastaa korkeaa koulutustasoa. Meillä tutkijakouluttajilla pitäisi olla myös
vastuu siitä, että tutkijankoulutus on yhteiskunnan osaamistarpeet huomioivaa
ja että autamme valmistuneita oppilaitamme työuralla. Vastuu on myös yliopistoilla
sekä Opetus- ja kulttuuriministeriöllä tutkijankoulutuksen rahoittajana
suunnata panostukset osaamistarpeiden mukaan.
Yrityksissä työskentelevistä tohtoreista merkittävä osa on
lääkärikoulutuksen saaneita henkilöitä, jotka työskentelevät yksityisillä
lääkäriasemilla. Tämä alentaa entisestään varsinaisessa tutkimus- ja
kehitystehtävissä työskentelevien tohtoreiden osuutta. Yrityksissä, joissa ei
palkata tutkimuksen ammattilaisia, ei ymmärretä, että tutkimusosaaminen luo
perustan uuden tiedon vastaanottamiselle ja tuottamiselle, mikä auttaa
vastaamaan yrityksen tarpeista nouseviin tutkimuskysymyksiin ja
kehittämistarpeisiin.
Tilastokeskuksen vuoden 2019 aineiston mukaan tutkimus- ja
kehitystyötä tekevän henkilöstön määrä Suomessa oli noin 76 200. Kasvua
vuodesta 2018 oli 2300 henkilöä eli n. 3%. Yrityksissä vuonna 2018
t&k-henkilöstöstä työskenteli yli puolet eli noin 37.000 henkilöä. Heistä
vain 6 % eli 2226 henkilöä oli suorittanut tohtorintutkinnon. Julkisen ja
yksityisen sektorin t&k-henkilöstöstä 21 % eli noin 15.000 oli suorittanut
tohtorintutkinnon.
Yrityksiin sijoittavien olisi hyvä tietää, millaista
osaamispääomaa ja uuden tiedon tuottamis- ja analysointipotentiaalia on
yrityksissä ja niiden johdossa. Ulkomailla tähän kiinnitetään paljon enemmän huomiota.
Yritysten tutkimus- ja kehityshankkeiden rahoittajien tulisi kiinnittää
huomiota uuden tutkimustiedon siirtymiseen yrityksiin. Business Finland on
merkittävä yritysten tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoittaja. Sillä voisi olla
nykyistä aktiivisempi rooli tutkimustiedon siirtämisessä yrityksiin. Menettely
voisi olla seuraava: Yritysten Business Finlandilta saaman tuen kriteereihin
lisätään kannustimeksi, että palkattavat henkilöt ovat saaneet
tutkijakoulutuksen. Erityisesti kannustetaan ulkomaalaisten Suomessa
koulutettujen rekrytoimista hankkeisiin, jotta osaaminen säilyy Suomessa.
Lisäksi käynnistetään tutkimusohjelma, jossa tapahtuu rotaatiota yritysten ja
yliopistojen välillä esimerkiksi 3-6 kuukauden jaksoina. Rotaatio olisi yksi
rahoituskriteeri.
Pekka Neittaanmäki
Kommentit
Lähetä kommentti